Folkevalgte organer i Birkenes kommune

Innhold

Her finner du oversikt over faste organer i kommunen og over midlertidige utvalg. Du finner oversikt over organenes oppgaver, myndighet, sammensetning, medlemmer, møtedatoer og møtedokumenter.

FASTE ORGANER:

Folkevalgte organer kommunen ved lov er pålagt å ha
  • Kommunestyre
  • Formannskap
  • Kontrollutvalg
  • Valgstyre
Folkevalgte organer kommunestyret har opprettet for å løse lovpålagte oppgaver
  • Planutvalg
  • Valgutvalg
  • Taksnemnd eiendomsskatt
  • Klagenemnd eiendomsskatt
Andre kommunale organer (lovpålagte)
  • Administrasjonsutvalg
  • Fellesråd for eldre og personer med funksjonsnedsettelse
  • Ungdomsråd
Hvem regnes som folkevalgte? 

Medlemmer av folkevalgte organer, og medlemmer som er valgt av kommunestyret til andre kommunale organer, regnes som folkevalgte, jf. kommuneloven § 5-1 fjerde ledd bokstav a og b. 

Møtedokumenter og møtedatoer

Oversikt over møtedatoer og møtedokumenter: Møteoversikt

Kontrollutvalget, ungdomsrådet og eiendomsskattenemndene har egne nettsteder for datoer og dokumenter (se nedenfor).

Sekretær

Erlend Hareide, politisk sekretær, Birkenes kommune

  • Tlf.: 99 60 21 47
  • Epost: erlend.hareide@birkenes.kommune.no

Eindomsskattenemndene, administrasjonsutvalget, fellesrådet og ungdomsrådet har egne sekretærer, se nedenfor.

Regler for folkevalgte organer

Stortinget har gitt regler for folkevalgte organer og andre kommunale organer i kommuneloven. Birkenes kommunestyre har gitt nærmere regler for de faste organenes oppgaver, myndighet og sammensetning i det lokale delegeringsreglementet. I det lokale økonomireglementet er det også gitt enkelte regler om faste organers oppgaver og myndighet.

I det lokale saksbehandlingsreglementet har kommunestyret blant annet gitt regler for møteorden, som gjelder for både faste organer og midlertidige utvalg. Du finner en grei oversikt over både lokale og nasjonale regelverk på kommunens nettside her:

Regelverk for folkevalgte organer

Kommunestyret

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet:

§ 6. Kommunestyrets oppgaver og myndighet

  1. Kommunestyret er i henhold til kommuneloven §§ 5-3 flg. det øverste organet i kommunen med adgang til delegere myndighet internt i kommunen og til andre rettssubjekter.
  2. Kommunestyret treffer endelig vedtak i alle prinsipielle saker, med mindre kommunestyret har bestemt noe annet eller annet følger av lov.

 

§ 7. Kommunestyrets sammensetning

Birkenes kommunestyre har i henhold til reglene i kommuneloven § 5-5 21 medlemmer som velges etter reglene i valgloven og kommuneloven kapittel 7.

 

Kommuneloven § 5-3. Kommunestyre og fylkesting. Intern delegering

Kommuneloven § 5-4. Kommunestyrets og fylkestingets adgang til å delegere vedtaksmyndighet til andre rettssubjekter

Kommuneloven § 5-5. Kommunestyrets og fylkestingets sammensetning

Ordfører og varaordfører

Ordfører og varaordfører

Medlemmer og varamedlemmer

Kommunestyrets 21 medlemmer med varamedlemmer i perioden 2023 - 2027:

Parti Medlemmer Varamedlemmer
Arbeiderpartiet (Ap) Linda Hye, gruppeleder

1. Vibeke Tobiassen

2. Øystein Hansen Stølen

3. Steffen Flaa

4. Anna Brødholt

5. Osman Mohammed Abdallah Jufun

6. Mathias Hjort Hye

Anders Christiansen
Ronny Thomassen
Fremskrittspartiet (Frp) Odd Gunnar Tveit, gruppeleder

1. Knut Olav Honnemyr

2. Uno Jahr

3. Harry Normann Christensen

4. Daniel Bye Hagen 

  
Karl Andreas Sollie
Høyre (H) Arild Windsland, ordfører

1. Ragnhild Aasen

2. Jon Inge Holm

3. Steffen Fidjeland

4. Elisabeth Jansen

5. Jøl Arne Suggelia

6. Grunde Høygilt

7. Kathrine Vestøl

8. May Britt Topland

9. Hanne Birkenes

   
Silje Bjørnarå Drangholt, gruppeleder
Lars Gunnar Retterholt
Oddvar Ivarson
Trygve Arnfinn Endresen
Tor Svendsen
Industri- og Næringspartiet (INP) Håvard Glad Andreasse, gruppeleder
1. Frode Hatlevik

2. Frode Fareo Vimme

3. Natalie Vehusheia Stensvand

4. Henki Johansen

5. Gina Slettene

 

Jeanette Heia
Kristelig Folkeparti (Krf) Ruth Kylland Martinsen, gruppeledervaraordfører

1. Jostein Sæth

2. Jens Christian Langås

3. Øystein Lied

4. Signy Margot Aas Andreassen

5. Ulf Magne Løvdahl

 

Knut Arild Espegren
Tom Anders Hartvigsen
Senterpartiet (Sp) Gyro Heia, gruppeleder

1. Sven Erik Forfang

2. Lene Korsvik Netland

3. Morten Thorkildsen

4. Eva Merete Hommen

5. Olav Heimdal

6. Ingrid Topland

7. Odd Kylland

 

Anders Snøløs Topland
Bjørn-Tore Hovland
Syvert Emelius Furholt
SV - Sosialistisk Venstreparti (SV) Kristian Klomsten Skordal

1. Iren Herdis Sommerset

2. Inger Elisabeth Birkeland Slogedal

3. Roald Håverstad

4. Bjørg Senum Lie

 

Kommunestyresak 080/23, Godkjenning av kommunestyrevalget 2023

Valgstyresak 001/24, Kandidatkåring ved ledig vararepresentantplass

Valgstyresak 007/24, Kandidatkåring ved ledig vararepresentantplass for Frp til kommunestyret

Medlemmers epostadresse

Medlemmers epostadresse (nede på siden)

Møtedokumenter og møtedatoer

Møteoversikt

Formannskapet

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet:

§ 8. Formannskapets oppgaver og myndighet

  1. Formannskapet skal i følge kommuneloven § 5-6 innstille til kommunestyrets vedtak i økonomisaker som nevnt i kommuneloven § 14-3 tredje ledd og til skattevedtak.
  2. Formannskapet behandler øvrige økonomisaker som kommunestyret skal avgjøre endelig. Organet kan også behandle andre typer saker som avgjøres endelig av kommunestyret.
  3. Formannskapet innstiller til kommunestyret i alle saker som behandles av både formannskapet og kommunestyret med mindre kommunestyret har bestemt noe annet.
  4. Formannskapet kan treffe vedtak i hastesaker etter reglene i kommuneloven § 11-8 første ledd.

§ 9. Formannskapets sammensetning

Birkenes formannskap har 9 medlemmer som velges etter reglene i kommuneloven § 5-6 og kommuneloven kapittel 7.

 

§ 30. Klage over enkeltvedtak truffet av administrasjonen der formannskapet er  klageinstans

Formannskapet er klageinstans ved klager over følgende typer enkeltvedtak truffet av administrasjonen (oversikten er ikke uttømmende):

a. Startlån etter forskrift om lån fra Husbanken kapittel 5 mv.

b. Parkeringstillatelse for forflytningshemmede etter forskrift.

c. Utslipp av ulike typer avløpsvann etter forurensningsforskriften kapittel 12, 13 og 15.

d. Opptak til barnehagen etter barnehageloven § 17.

e. Enkeltvedtak i andre typer saker der statsforvalteren ikke er klageinstans

 

Økonomireglementet punkt 2.2:

Formannskapet gis fullmakt til å overføre budsjettbeløp mellom områder som har tilsvarende tjenester, og mellom områder i saker som kan være av prinsipiell betydning, men som ikke er i strid med intensjonene i kommunestyrets budsjettvedtak.

 

Kommuneloven § 5-6

Ordfører og varaordfører

Ordfører og varaordfører

Medlemmer og varamedlemmer
Medlemmer Varamedlemmer Parti/gruppe
Linda Hye

1. Anders Christiansen

2. Ronny Thomassen

Ap

Odd Gunnar Tveit

1. Bjørn-Tore Hovland

2. Syvert Furholt

Frp/Sp

Gyro Heia

Anders Snøløs Topland
Silje Bjørnarå Drangholt

1. Lars Gunnar Retterholt

2. Trygve Endresen

3. Tor Svendsen

H
Oddvar Ivarson
Arild Windsland, ordfører
Håvard Glad Andreassen Jeanette Heia INP
Ruth Kylland Martinsen, varaordfører

1. Knut Arild Espegren

2. Tom Anders Hartvigsen

Krf

Kommunestyresak 081/23, Valg av formannskap

Medlemmers epostadresse

Medlemmers epostadresse (nede på siden)

Møtedokumenter og møtedatoer

Møteoversikt

Kontrollutvalget

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet:

§ 10. Kontrollutvalgets oppgaver og myndighet

  1. Kontrollutvalget skal ifølge kommuneloven § 23-1 første ledd føre løpende kontroll på kommunestyrets vegne. Nærmere regler for utvalgets virke er blant annet gitt i kommuneloven kapittel 23 og forskrift om kontrollutvalg og revisjon.
  2. Kontrollutvalget har i henhold til sentrale regler innstillingsrett til kommunestyret i bestemte typer saker.
  3. Kommunestyret kan vedta å gi kontrollutvalget innstillingsrett i enkeltsaker utover det som følger av sentrale regler.

§ 11. Kontrollutvalgets sammensetning

Birkenes kontrollutvalg har 5 medlemmer som velges av kommunestyret selv etter reglene i kommuneloven § 23-1 og kommuneloven kapittel 7.

 

Leder og nestleder 2023 - 2027

Leder: Sven Erik Forfang

  • Epost: sven.erik.forfang@birkenes.kommune.no

Nestleder: Anna Brødholt

  • Epost: anna.brødholt@birkenes.kommune.no
Medlemmer og varamedlemmer 2023 - 2027
Medlemmer Varamedlemmer Parti
Anna Brødholt, nestleder Iren Sommerseth Ap/SV
Karl Andreas Sollie   Frp
Øystein Lied  Dagfinn Topland Krf/INP
Sven Erik Forfang, leder   Sp
Cecilie Jordal   Uavhengig

Kommunestyresak 083/23, Valg av kontrollutvalg

Sekretær

Ingvild Jansen Sangvik

  • Tlf.: 41 24 94 44
  • Epost: ingvild.sangvik@vetaks.no
Møtedokumenter og møtedatoer

Møtedokumenter

Nettsted for kontrollutvalget i Birkenes kommune

Valgstyret

Oppgaver, myndighet, sammensetning

§ 19. Valgstyrets oppgaver og myndighet

  1. Valgstyret er opprettet etter påbud i valgloven § 4-5. Valgstyret møtes ved behov for å behandle saker etter valgloven ved stortings- og sametingsvalg og kommunestyre- og fylkestingsvalg.
  2. Valgstyret innstiller til kommunestyret i valgsaker som er til behandling der.

 

§ 20. Valgstyrets sammensetning

Valgstyret har 3 medlemmer som velges av kommunestyret selv etter reglene i kommuneloven kapittel 7. Kommunstyret velger varamedlemmer til utvalget.

Leder og nestleder 2023 - 2027

Leder: Ordfører Arild Windsland (H)

  • Epost: arild.windsland@birkenes.kommune.no

Nestleder: Varaordfører Rurth Kylland Martisnen (Krf)

  • Epost: ruth.kylland.martinsen@birkenes.kommune.no
Medlemmer og varamedlemmer 2023 - 2027
Medlemmer Varamedlemmer Parti/gruppe
Odd Gunnar Tveit Anders Snøløs Topland Frp/Sp
Arild Windsland, leder Silje Bjørnarå Drangsholt H
Ruth Kylland Martinsen, nestleder Håvard Glad Andreassen Krf/INP

Kommunestyresak 083/23, Valg av valgstyre

Medlemmers epostadresse

Medlemmers epostadresse (nede på siden)

Møtedokumenter og møtedatoer

Møteoversikt

Planutvalget

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet:

§ 12. Planutvalgets oppgaver og myndighet

  1. Utvalget behandler prinsipielle saker etter blant annet plan- og bygningsloven, som kommunestyret skal avgjøre endelig. Se nærmere om klagesaker i del 3.
  2. Utvalget treffer endelig vedtak i saker om målsetting og minsteareal for hjorteviltforvaltningen etter forskrift om forvaltning av hjortevilt § 3 og § 6.
  3. Utvalget treffer endelig vedtak i prinsipielle saker etter jordlova og konsesjonsloven.
  4. Utvalget treffer endelig vedtak i saker som gjelder følgende dispensasjoner fra kommuneplanens arealdel: 
    • Fradeling av nye grunneiendommer i LNF-område.
    • Oppføring av nye boenheter i LNF-område der det er gått mer enn 3 år siden det ble innvilget dispensasjon til fradeling av grunneiendom.
    • Tiltak i strid med byggegrense til vassdrag.

    Andre søknader om dispensasjon fra kommuneplanens arealdel delegeres til kommunedirektøren.

  5. Utvalget innstiller til formannskapet i saker som skal behandles der, og til kommunestyret i saker som ikke skal behandles i formannskapet.
  6. Planutvalget kontrollerer løpende vedtak truffet ved enhet teknisk forvaltning og drift under samlesaken Delegasjonssaker.

 

§ 13. Planutvalgets sammensetning

  1. Utvalget har 9 medlemmer som fortrinnsvis velges blant kommunestyrets medlemmer av kommunestyret selv etter reglene i kommuneloven § 5-7 og kommuneloven kapittel 7. Kommunestyret velger selv varamedlemmer til utvalget blant kommunestyrets medlemmer og varamedlemmer.
  2. Med unntak av ordfører og varaordfører skal formannskapsmedlemmer som hovedregel ikke velges som utvalgsmedlemmer- eller varamedlemmer, men varamedlemmer til formannskapet kan velges.

 

§ 14. Arbeidsinstruks for ordningen om kommunens barne- og ungdomsrepresentant i plansaker

  1. Kommunedirektøren utpeker en barne- og ungdomsrepresentant og dennes vara blant kommunens ansatte, som en særskilt ordning for å ivareta barn og unges interesser i plansaker, jf. plan- og bygningsloven § 3-3 tredje ledd.
  2. Når kommunedirektøren har utpekt representanten og dens vara, skal disse kontakte plan- og byggesaksavdelingen for å avtale opplæring med mer.
  3. Når kommunen mottar en plan- eller byggesak som åpenbart berører barn og unges interesser, kalles representanten inn til et tverrfaglig møte med saksbehandler, alternativt mottar representanten et internt høringsbrev.
  4. Det skal skrives referat fra møtet.
  5. Møtereferat, internt høringsbrev og høringssvar følger som vedlegg til saksframlegget.
  6. Plan- og byggesaksavdelingen tydeliggjør i saksframlegget hvilke innspill representanten har gitt i saken, og kommenterer eventuelt innspillene.
  7. Representanten har møte- og talerett i planutvalget ved behandling av aktuelle saker, samt mulighet til protokolltilførsel.
  8. I saker som skal behandles i formannskap og/eller kommunestyre, kan representanten gi skriftlig uttalelse i saken etter behandling i planutvalget. Uttalelsen sendes på epost til organet og legges ved saksframlegget.
  9. Representanten har møte- og talerett i formannskapet/kommunestyret ved behandling av aktuelle saker, samt mulighet til protokolltilførsel.

 

§ 32. Klage over enkeltvedtak truffet av kommunestyret

Ved klage over enkeltvedtak truffet av kommunestyret behandler fagutvalg som har avgitt innstilling til kommunestyret i den aktuelle saken, oftest planutvalget, klagen og innstiller til kommunestyret. Kommunestyret er underinstans, og statlig myndighet, som oftest statsforvalteren, er klageinstans, jf. fvl. § 28 første ledd.

 

§ 33. Klage over enkeltvedtak truffet av administrasjonen i saker der statsforvalteren eller annen statlig myndighet er klageinstans

  1. Ved behandling av klager over administrative enkeltvedtak etter plan- og bygningsloven der statsforvalteren i henhold til loven § 1-9 siste ledd er klageinstans, fungerer planutvalget som underinstans om administrasjonen ikke tar klagen til følge. I prinsipielle saker fungerer likevel planutvalget som underinstans.
  2. Ved behandling av klager over administrative enkeltvedtak etter jordlova §§ 9 og 12 og etter konsesjonslova der statsforvalteren er klageinstans*, fungerer planutvalget som underinstans om administrasjonen ikke tar klagen til følge. I prinsipielle saker fungerer likevel planutvalget som underinstans. * = Se Landbruks- og matdepartementets delegasjonsvedtak § 8 .
  3. Ved behandling av de fleste andre klager over administrative enkeltvedtak der statsforvalteren eller annen statlig myndighet er klageinstans, fungerer administrasjonen som underinstans. I prinsipielle saker fungerer likevel kommunestyret som underinstans.
Leder og nestleder
  • Leder: Ordfører Arild Windsland (H)
  • Nestleder: Silje Bjørnarå Drangsholt (H)
Medlemmer og varamedlemmer
Medlemmer Varamedlemmer Parti/gruppe
Ronny Thomassen

1. Vibeke Tobiassen

2. Steffen Flaa

3. Mathias Hye

Ap
Odd Gunnar Tveit

1. Knut Olav Honnemyr

2. Uno Jahr

Frp
Silje Bjørnarå Drangsholt, nestleder

1. Trygve Endresen

2. Signy Aas Andreassen

3. Håvard Glad Andreassen

4. Ragnhild Aasen

5. Ruth Kylland Martinsen

H/INP/Krf
Lars Gunnar Retterholt
Arild Windsland, ordfører
Jeanette Heia
Knut Arild Espegren
Bjørn-Tore Hovland

1. Syvert Furholt

2. Gyro heia

3. Anders Snøløs Topland

4. Ingrid Topland

Sp
Lene Korsvik Netland

Kommunestyresak 084/23, Valg av planutvalg

Kommunestyresak 035/24, Melding om uttreden av varamedlem til planutvalget og nyvalg

Kommunestyresak 115/24, Melding om uttreden av varamedlem fra Frp til planutvalget og nyvalg

Medlemmers epostadresse

Medlemmers epostadresse (nede på siden)

Møtedokumenter og møtedatoer

Møteoversikt

Valgutvalget

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet:

§ 15. Valgutvalgets oppgaver og myndighet

  1. Utvalget innstiller til kommunestyret ved valg eller innstillinger til valg til rettsinstanser.
  2. Utvalget innstiller til kommunestyret ved andre aktuelle valg av personer som skjer etter konstituerende kommunestyremøte, med unntak av ved valg til ungdomsråd, og ved nyvalg etter kommuneloven § 7-10 tredje ledd og valgloven § 19-2 siste ledd, og ved suppleringsvalg etter kommuneloven § 7-10 femte ledd, se kommuneloven § 7-10 femte ledd.   
  3. Utvalget innstiller til kommunestyret i alle saker utvalget har til behandling som skal behandles av kommunestyret.

 

§ 16. Valgutvalgets sammensetning

Utvalget har 3 medlemmer som velges av kommunestyret selv etter reglene i kommuneloven § 5-7 og kommuneloven kappitel 7. Kommunstyret velger varamedlemmer til utvalget.

Leder og nestleder 2023 - 2027

Leder: Bjørn-Tore Hovland (Sp)

  • Epost: bjorn-tore.hovland@birkenes.kommune.no

Nestleder: Silje Bjørnarå Drangsholt (H)

  • Epost: silje.bjornaraa.drangsholt@birkenes.kommune.no
Medlemmer og varamedlemmer 2023 - 2027
Medlemmer Varamedlemmer Parti/gruppe
Bjørn-Tore Hovland, leder

1. Gyro Heia

2. Anders Snøløs Topland

H/Sp
Silje Bjørnarå Drangsholt, nestleder
Ruth Kylland Martinsen Frode Hatlevik Krf/INP

Kommunestyresak 083/23, Valg av valgutvalg

Medlemmers epostadresse

Medlemmers epostadresse (nede på siden)

Møtedokumenter og møtedatoer

Møteoversikt

Takstnemnd eiendomsskatt

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet:  

§ 21. Oppgaver og myndighet for takstnemd eiendomsskatt

Takstnemd eiendomsskatt er opprettet i medhold av eigedomsskattelova § 8 A-3 andre og fjerde ledd for å sette taksten for kommunens eiendommer etter eigedoms- skattelovas regler og behandle klager som underinstans på den utskrevne eiendomsskatten. Nemda holder møter ved behov. 

 

§ 22. Sammensetning for takstnemd eiendomsskatt

Nemda har 3 medlemmer som velges av kommunestyret selv etter reglene i kommuneloven kapittel 7. Kommunstyret velger varamedlemmer til nemda.

Leder og nestleder 2023 - 2027

Leder: Bjørn-Tore Hovland

Nestleder: Trygve Endresen

  • Epost: trygve.endresen@birkenes.kommune.no
Medlemmer 2023 - 2027
Medlemmer Varamedlemmer Parti
Trygve Endresen, nestleder

1. Grunde Høygilt

2. Jon Inge Holm

H
Elisabeth Jansen
Bjørn-Tore Hovland, leder Lene Korsvik Netland Sp

Kommunestyresak 089/23, Valg av takstnemnd eiendomsskatt

Sekretær

Karl Naadland Janz, konsulent eiendomsskatt

Møtedokumenter og møtedatoer

Møtedokumenter: Arkivsak 2023/2635

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter:

  • 31.03.2025
  • 14.01.2025
  • 04.01.2024

Klagenenmd eiendomsskatt

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet: 

§ 23. Oppgaver og myndighet for klagenemd eiendomsskatt

Klagenemd eiendomsskatt er opprettet i medhold av eigedomsskattelova § 20 som klageinstans for å avgjøre klager på den utskrevne eiendomsskatten. Nemda holder møter ved behov.

 

§ 24. Sammensetningen av klagenemd eiendomsskatt

Nemda har 3 medlemmer som velges av kommunestyret selv etter reglene i eigedomsskattelova § 21 og kommuneloven kapittel 7. Medlem i formannskapet kan ikke være medlem i eiendomsskattenemda, jf. eigedomsskattelova § 21. Kommunstyret velger varamedlemmer til nemda. 

Leder og nestleder 2023 - 2027

Leder: Ronny Thomassen

  • Epost: ronny.thomassen@birkenes.kommune.no

Nestleder: Steffen Fidjeland

  • Epost: steffen.fidjeland@birkenes.kommune.no
Medlemmer 2023 - 2027

Medlemmer

 

Varamedlemmer

Parti

Ronny Thomassen, leder

Vibeke Tobiassen

Ap

Steffen Fidjeland, nestleder

Ragnhild Aasen

H

Ingrid Topland

Syvert Emelius Furholt

Sp

Kommunestyresak 090/23, Valg av klagenemnd eiendomsskatt

Sekretær

Karl Naadland Janz, konsulent eiendomsskatt

Møtedokuememter og møtedatoer

Møtedokumenter: Arkivsak 2023/2635

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter:

  • 08.05.2025, kl. 10: Kommunehuset, møterom Flakksvann

Fellesråd for eldre og personer med funksjonsnedsettelse (fellesrådet)

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet § 28:

  1. Rådet er opprettet etter påbud i kommuneloven § 5-12 som et rådgivende organ for eldre og personer med funksjonsnedsettelse med rett til å uttale seg i alle saker som gjelder disse gruppene. Forskrift om medvirkningsordninger gir nærmere regler for rådets virke.
  2. Rådets leder har møte- og talerett til politisk agenda i alle folkevalgte organer unntatt kontrollutvalget.
  3. Rådet har rett til å uttale seg før kommunestyret vedtar reglement for rådet etter kommuneloven § 5-13.

Kommuneloven § 5-12

Forskrift om medvirkningsordninger

Reglement for fellesrådet

Medlemmer 2023 - 2027
Medlemmer Varamedlemmer
Mariane Sønju Hagestad, leder Dagfinn Brørs
Gun-Silje Thorsen Gundersen, nestleder Knut Retterholt
Signy Aas Andreassen Jostein Sæth
Kirsti Bertelsen Bjørn-Tore Hovland
Trygve Endresen Sigrid Retterholt
Eirik Nesbu Gunvor Kopperdal Rislå
Kristian Klomsten Skordal Kathrine Vestøl

Kommunestyresak 092/23, Valg av fellesråd

Kommunestyresak 078/25, Valg av nytt medlem til fellesrådet

Medlemmers epostadresse

Medlemmers epostadresse

Sekretær

Anne Kathrine Rislaa    

  • Epost: anne.kathrine.rislaa@birkenes.kommune.no
  • Tlf.: 92 48 99 22
Møtedokumenter og møtedatoer

Møteoversikt

Administrasjonsutvalget

Oppgaver, myndighet, sammensetning

§ 25. Administrasjonsutvalgets oppgaver og myndighet

  1. Utvalget er opprettet etter påbud i kommuneloven § 5-11 for behandling av saker som gjelder forholdet mellom kommunens ansatte og kommunen som arbeidsgiver. Kommunestyret treffer endelig vedtak i sakene, med mindre kommunestyret bestemmer annet. Nærmere regler for utvalget er gitt i hovedavtalen mellom KS og arbeidstakerorganisasjonene del B § 4.
  2. Utvalget skal i følge avtalebestemmelsen nevnt i nr. 1:
  3. a. Foreslå  og behandle overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv.            b. Drøfte kvalitets-, fornyings- og utviklingstiltak.                                                   c. Drøfte oppfølging og implementering av nasjonalt vedtatte reformer. 3.
  4. Utvalget innstiller til formannskapet i saker som skal behandles der, og til kommunestyret om en sak ikke skal behandles i formannskapet. 

 

§ 26. Administrasjonsutvalgets sammensetningen

  1. Utvalget har 7 medlemmer. Kommunen har 5 representanter som velges av kommunestyret selv blant formannskapets medlemmer etter reglene i kommuneloven § 5-11 og kommuneloven kapittel 7. Kommunestyret velger også vararepresentanter for den enkelte representant eller for det enkelte parti. Kommunalt ansatte bør ikke velges som representanter for kommunen.
  2. Kommunens ansatte har 2 representanter som velges av og fra kommunens arbeidstakerorganisasjoner for 2 år av gangen.

 

Kommunestyret vedtok i desember 2024 ved behandlingen av budsjettetet for 2025 at administrasjonsutvalget i 2025 skulle være personidentisk med formannskapet:

Kommunestyresak 123/24, Kommunedirektørens forslag til budsjett 2025 og økonomiplan 2025 - 2028 (vedtakspunkt 9 f)

 

Kommunestyret vedtok i februar 2025 at utvalget skulle ha 3 ansatteretpresentanter i 2025:

Kommunestyresak 011/25, Antallet representanter for kommunens ansatte i administrasjonsutvalget i 2025   

Leder og nestleder 

Leder: Ordfører Arild Windsland (H)

Nestleder: Varaordfører Ruth Kylland Martinsen (Krf)

Medlemmer og varamedlemmer 2025
Medlemmer Varamedlemmer Parti/gruppe
Linda Hye

1. Anders Christiansen

2. Ronny Thomassen

Ap

Odd Gunnar Tveit

1. Bjørn-Tore Hovland

2. Syvert Furholt

Frp/Sp

Gyro Heia

Anders Snøløs Topland
Silje Bjørnarå Drangholt

1. Lars Gunnar Retterholt

2. Trygve Endresen

3. Tor Svendsen

H
Oddvar Ivarson
Arild Windsland, ordfører
Håvard Glad Andreassen Jeanette Heia INP
Ruth Kylland Martinsen, varaordfører

1. Knut Arild Espegren

2. Tom Anders Hartvigsen

Krf
Alice Østrem Hoy, Utdanningsforbundet

Hanne Holen Aabel, Akademikerforbundet

Ansatterepresentanter
Oda Næs Skoglund, 

1. Hanne Holen Aabel, Akademikerforbundet

2. Mai-Elin Beisland Holm, 

Vibeke Tobiassen, Fagforbundet

Renathe Thygesen, 

Kommunestyresak 090/23, Valg av kommunens representanter til administrasjonsutvalget

Kommunestyresak 123/24, Kommunedirektørens forslag til budsjett 2025 og økonomiplan 2025 - 2028 (vedtakspunkt 9 f)

Kommunestyresak 011/25, Antallet representanter for kommunens ansatte i administrasjonsutvalget i 2025

Medlemmers epostadresse

Medlemmers epostadresse (nede på siden)

Sekretær

Marianne Grønvold Flakk, personalsjef, Birkenes kommune

  • Tlf.: 99 52 08 14
  • Epost: marianne.gronvold.flakk@birkenes.kommune.no
Møtedokumenter og møtedatoer

Møteoversikt

Ungdomsrådet

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Kommunestyret har i delegeringsreglementet nedfelt følgende bestemmelse om ungdomsrådet:

§ 27. Ungdomsrådets oppgaver og myndighet

Rådet er opprettet etter påbud i kommuneloven § 5-12 som et rådgivende organ for kommunen med rett til å uttale seg i alle saker som gjelder ungdom. Forskrift om medvirkningsordninger gir nærmere regler for rådets virke.

Rådets leder har møte- og talerett til politisk agenda i alle folkevalgte organer unntatt kontrollutvalget.

Rådet avgir innstilling til reglement etter kommuneloven § 5-13. Kommunestyret treffer vedtak i reglementssaken.

 

Reglement for Birkenes ungdomsråd 2025 - 2027 

Leder og nestleder 2025 - 2026

Leder: Noah Kristoffer Raen

Nestleder: Ramona Teigen

Medlemmer og varamedlemmer 2025 - 2026

Fredrik Aas Andersen

Denny Camdzic

Zakieh Fallah

Noah Kristoffer Raen, leder

Nora Heia Smeland

Julian Stordal

Isack Aanesland Strømme

Ramona Teigen, nestleder

Rikke Lindland Vallesverd

Aleksandra Stachewicz (1. vara)

Øystein Theodor Væting Hodne (2. vara)

Lucas Leander Engesveen (3. vara)

Kommunestyresak 128/24, Valg til Birkenes ungdomsråd 2025 - 2026

Sekretær

Malene Berntsen, SLT-koordinator ( SLT = Samordning av Lokale rus-, og kriminalitetsforebyggende Tiltak)

Møtedokumenter 2025

Møte 28.08.2025

Innkalling - Ungdomsrådet - 28.08.2025

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 28.08.2025

Ekstramøte 05.06.2025

Innkalling - Ungdomsrådet - 05.06.2025

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 05.06.2025

Møte 19.05.2025

Innkalling - Ungdomsrådet - 19.05.2025

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 19.05.2025

Møte 20.03.2025

Innkalling - Ungdomsrådet - 20.03.2025

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 20.03.2025

Møte 23.01.2025

Innkalling - Ungdosmrådet - 23.01.2025

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 23.01.2025

Møtedokumenter 2023 - 2024

Møte 02.11.2023

Innkalling - Ungdomsrådet - 02.11.2023

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 02.11.2023

Møte 27.11.2023

Innkalling - Ungdomsrådet - 27.11.2023

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 27.11.2023

Møte 25.01.2024

Innkalling - Ungdomsrådet - 25.01.2024

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 25.01.2024

Møte 07.03.2024

Innkalling - Ungdomsrådet - 07.03.2024

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 07.03.2024

Møte 11.06.2024

Innkalling - Ungdomsrådet - 11.06.2024

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 11.06.2024

Møte 29.08.2024

Innkalling - Ungdomsrådet - 29.08.2024

Vedlegg sak 19/24 - Kommuneplanens samfunnsdel

Vedlegg sak 20/24 - Sentrumsplanen 

Møte 16.10.2024

Innkalling - Ungdomsrådet - 16.10.2024

Møteprotokoll - Ungdomsrådet - 16.10.2024

Møte 04.12.2024

Innkalling - Ungdomsrådet - 04.12.2024

Saksframlegg sak 32/24, Valg til Birkenes ungdomsråd 2025 - 2026

Møtet ble avlyst som følge av manglende vedtaksførhet.

MIDLERTIDIGE UTVALG:

Oversikt over kommunens midlertidige utvalg

Kommunestyret i Birkenes har opprettet følgende midlertidige utvalg:

  1. Veiutvalg
  2. Utvalg for organisering av kommunens eiendomsportefølje
  3. Utvalg for sentrumsutvikling
  4. Renseanleggutvalget
  5. Byggeutvalg for polititaktisk treningssenter
  6. IT
  7. Utvalg for prosjekt vann og avløp Engesland (nedlagt 27.05.2025)
Regler for midlertidige utvalg

I delegeringsreglementet er det gitt reglement som gjelder for samtlige midlertidige utvalg med mindre kommunestyret har bestemt noe annet:

§ 17. Reglement for midlertidige utvalg

1. Kommunestyret kan opprette midlertidige utvalg etter kommuneloven § 5-7.

2. Utvalgene må ha et navn som inkluderer utvalg slik kommuneloven § 5-1 tredje ledd bestemmer.

3. Utvalgenes navn skal gjenspeile temaene eller sakene utvalgene skal arbeide med.

4. Kommunedirektøren skal orientere utvalgene om arbeidet med temaene/sakene utvalgene er opprettet for å arbeide med.

5. Utvalgene behandler saker om temaene/sakene utvalgene er opprettet for å arbeide med.

6. Kommunestyret kan delegere vedtaksmyndighet til utvalgene.

7. Utvalgene kan gis innstillingsrett.

8. Utvalgene disponerer ikke økonomiske midler bevilget til forprosjekt eller midler bevilget til temaene/sakene utvalgene skal arbeide med, med mindre kommunestyret bestemmer annet.

9. Utvalgene skal gis tilstrekkelig sekretariatshjelp fra kommuneadministrasjonen.

10. Tidsperioden utvalgene er opprettet for skal fremgå av kommunestyrevedtakene i sakene om opprettelse av utvalg.

Veiutvalget

Bakgrunn, oppgaver, myndighet

Kommunestyret vedtok i møte 06.02.2025, sak 013/25, å opprette et veiutvalg for perioden fra 06.02.2025 og ut kommunestyreperioden. Bakgrunnen for vedtaket var formannskapets vedtok i møte 08.01.2025, sak 001/25 punkt 12 b), om at kommunedirektøren skulle legge fram sak om opprettelse av slikt utvalg. Formannskapets vedtak hadde bakgrunn i kommunestyrets budsjettvedtak punkt 9 u), v) og w), sak 123/24.

Kommunestyret vedtok følgende reglement for utvalget:

 

Mandat og ansvarsområder:

Utvalget skal gjennomgå dagens praksis som omhandler sommer- og vintervedlikehold av kommunale veier og tilhørende arealer som legger føringer for eventuelle endringer av dagens praksis og standard, og gjennomgå krav og retningslinjer for kommunal vei, samt maskiner og utstyr på avdelingen.

 

Prioriterte hovedpunkter:

1. Være en ressurs i utarbeidelsen av innhold i anbudsprosess vedrørende veivedlikehold.

2. Gjennomgå krav og retningslinjer for å opprettholde status som kommunal vei. 

3. Gjennomgå bruk av kommunens interne ressurser i forhold til drift og administrasjon, samt en gjennomgang av kommunens eget utstyr knyttet til enheten.

 

Foruten reglement for midlertidige utvalg gitt i delegeringsreglementet har utvalget følgende reglement:

a. Utvalget har innstillingsrett til formannskapet.

b. Utvalget har tre medlemmer.

Leder og nestleder

Leder: Bjørn-Tore Hovland

  • Epost: bjorn-tore.hovland@birkenes.kommune.no

Nestleder: Steffen Fidjeland

  • Epost: steffen.fidjeland@birkenes.kommune.no
Medlemmer

Kommunestyret valgte ved skriftlig saksbehandling 17.02.2025, sak 020/25, medlemmer, leder og nestleder til utvalget:

Medlemmer Parti/grupe

Steffen Fidjeland, nestleder

H

Veronica Berentsen 

INP

Bjørn-Tore Hovland, leder

Sp
Sekretær

Øyvind Raen, enhetsleder teknisk forvaltning og drift, Birkenes kommune

  • Tlf.: 91 34 60 23
  • Epost: oyvind.raen@birkenes.kommune.no
Møtedokumenter og møtedatoer

Møtedokumenter: Arkivsak 2025/617

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter:

  • Torsdag 26.06.2025 kl. 8.30, kommunehuset / fjernmøte i Teams
  • Tirsdag 17.06.2025 kl. 8, kommunehuset, møterom Flakksvann (2. etg.)
  • 08.04.2025
  • 10.03.2025
  • 27.02.2025 

Utvalg for arbeid med organisering av kommunens eiendomsportefølje

Bakgrunn, oppgaver, myndighet

Kommunestyret vedtok i møte 07.11.2024, sak 116/24, å opprette utvalg for arbeid med organisering av kommunens eiendomsportefølje, og valgte medlemmer og leder og nestleder til utvalget. Kommunestyret har vedtatt følgende reglement for utvalget, punkt 1 til 3 i nevnte møte, og punkt 4 og 5 i kommunestyremøte 03.04.2025, sak 039/25:

1. Utvalget er opprettet for perioden fra 07.11.2024 og ut kommunestyreperioden.

2. Reglement for midlertidige utvalg gitt i delegasjonsreglementet § 25 gjelder (se over).

3. Utvalget gis innstillingsrett til formannskapet.

4. Eiendomsutvalget kan håndtere salg av kommunale boliger som kommunen ikke lenger har behov for. Formannskapet informeres i etterkant, om mulig i forkant.

5. Formannskapet skal involveres i salg av formålsbygg og næringsarealer når det vurderes å legge denne type objekter ut for salg.

Leder og nestleder

Leder: Oddvar Ivarson

  • Epost:oddvar.ivarson@birkenes.kommune.no

Nestleder: Linda Hye

  • Epost:linda.hye@birkenes.kommune.no
Medlemmer
Medlemmer Parti/gruppe

Linda Hye, nestleder

Ap

Oddvar Ivarson, leder

H

Knut Arild Espegren

Krf
Sekretær

Ronny Andre Eikerol, eiendom, eiendomsskatt og forvaltning, Birkenes kommune

  • Tlf.: 91 24 33 56
  • Epost: ronny.andre.eikerol@birkenes.kommune.no
Møtedokumenter og møtedatoer

Møtedokumenter: Arkivsak 2024/2427

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter:

  • Fredag 29.08.2025 kl. 8.30, kommunehuset, møterom Flakksvann
  • 16.05.2025, kl. 8.30, kommunehuset, 2. etasje, møterom Mofia 
  • 11.04.2025
  • 14.03.2025
  • 14.02.2025
  • 02.12.2024

Utvalg for sentrumsutvikling

Bakgrunn, oppgaver, myndighet

Kommunestyret vedtok i møte 08.02.2024, sak 009/24, å opprette utvalg for arbeid med revisjon av sentrumsplanen. Medlemmer, leder og nestleder til utvalget ble valgt av kommunestyret i møtet. 

Kommunestyret vedtok 12.12.2024, sak 120/24, å endre utvalgets navn til utvalg for sentrumsutvikling. 

Utvalget har følgende reglement:

1. Utvalget er opprettet for perioden fra 08.02.2024 og ut kommunestyreperioden.

2. Reglement for midlertidige utvalg gitt i delegasjonsreglementet § 25 gjelder (se ovenfor).

3. Utvalget gis innstillingsrett til kommunestyret.

Leder og nestleder

Leder: Ragnhild Aasen

  • Epost: ragnhild.aasen@birkenes.kommune.no

Nestleder: Bjørn-Tore Hovland

  • Epost: bjorn-tore.hovland@birkenes.kommune.no
Medlemmer

Medlem

Varamedlem

Parti/gruppe

Linda Hye 

Anders Christiansen 

Ap

Ragnhild Aasen, leder

Tor Svendsen

H

Frode Faremo Vimme

Ruth K. Martinsen

INP/Krf

Bjørn-Tore Hovland, nestleder

Gyro Heia

Sp

Sekretær

Øyvind Raen, enhetsleder teknisk forvaltning og drift, Birkenes kommune

Møtedokumenter og møtedatoer

MøEtedokumenter: Arkivsak 2024/495

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter 2025:

  • 24.03.2025
  • 11.02.2025

Renseanleggutvalget

Bakgrunn, oppgaver, myndighet

Renseanleggutvalget er et midlertidig utvalg opprettet av kommunestyret 03.11.2022, se sak 083/22- Nytt renseanlegg på Birkeland.

Kommunestyret vedtok 08.12.2022 å utvide utvalgets tidsperiode, se sak 098/22- Nytt renseanlegg på Birkeland – valg av renseprosess og organisering av byggeprosjekt

Medlemmer og leder og nestleder til utvalget ble valgt i nevnte møter.

Reglement:

1. Utvalget behandler saker som gjelder renseanlegget.
2. Utvalget innstiller til formannskapet. Om en sak ikke behandles i formannskapet, innstiller utvalget til kommunestyret.
3. Utvalget har ikke myndighet til å treffe endelig vedtak i noen sak som gjelder renseanlegget.
4. Utvalget virker fra det er valgt og frem til og med kommunestyremøtet 8. desember 2022. (Men utvalget er altså videreført.)

Leder og nestleder

Leder: Oddvar Ivarson (H)

  • Epost: oddvar.ivarson@birkenes.kommune.no

Nestleder: Gyro Heia (Sp)

  • Epost: gyro.heia@birkenes.kommune.no
Medlemmer
  • Silje Bjørnarå Drangsholt (H)
  • Oddvar Ivarsen (H), leder 
  • Arild Windsland (H)
  • Gyro Heia (Sp), nestleder
Sekretær

Fredrik Myrland Moen, teamleder vann og avløp, Birkenes kommune

Møtedokumenter og møtedatoer

Møtedokumenter: Arkivsak 2022/1210

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter:

  • Onsdag 03.09.2025 kl. 14 (etter formannskapet), kommunehuset, møterom Mofia (2. etasje). NB: Tidspunktet ble endret 03.09. kl. 12.40 til kl. 13.  
  • 07.11.2022
  • 30.11.2022
  • 13.02.2023

Byggeutvalg for polititaktisk treningssenter

Bakgrunn, oppgaver, myndighet

Byggeutvalg for polititaktisk treningssenter er et midlertidig utvalg opprettet av kommunestyret 12.10.2023, se sak 101/23, Opprettelse av byggeutvalg for polititaktisk treningssenter og valg av medlemmer til utvalget. I samme møte ble det også vedtatt reglement for utvalget, samt valgt medlemmer, leder og nestleder.

Reglement:

1. Utvalget er opprettet for kommunestyreperioden 2023 - 2027.

2. Utvalget har tre medlemmer. Det kan velges varamedlemmer.

3. Utvalget skal orienteres om arbeidet med polititaktisk treningssenter på Tveide, og fungere som et kontaktpunkt mot kommunestyret.

4. Utvalget behandler spørsmål vedrørende byggingen av polititaktisk treningssenter, men har ikke vedtaksmyndighet på vegne av kommunestyret.

Leder og nestleder

Leder: Arild Windsland (H)

  • Epost: arild.windsland@birkenes.kommune.no

Nestleder: Bjørn-Tore Hovland (Sp)

  • Epost: bjorn-tore.hovland@birkenes.kommune.no
Medlemmer
  • Arild Windsland (H), leder
  • Gyro Heia (Sp)
  • Bjørn-Tore Hovland (Sp), nestleder  
Sekretær

Øyvind Raen, enhetsleder teknisk forvaltning og drift, Birkenes kommune

Møtedokumenter og møtedatoer

Møtedokumenter: Arkivsak 23/2600

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter:

  • 19.10.2023
  • 22.11.2023
  • 24.01.2024
  • 28.02.2024
  • 03.04.2024
  • 24.04.2024
  • 22.08.2024

IT-utvalget

Bakgrunn, oppgaver, myndighet

Kommunestyret opprettet et midlertidig utvalg med navn bredbåndsutvalget 12.10.2023, sak 100/23, Opprettelse av bredbåndsutvalg og valg av medlemmer til utvalget. I samme møte ble det også vedtatt reglement for utvalget, samt valgt medlemmer, leder og nestleder.

Kommunestyret vedtok 06.02.2025, sak 018/25, å endre utvalgets navn til IT-uvalget, samt endre utvalgets reglement.

Reglement:

1. Utvalget har tre medlemmer. Det kan velges varamedlemmer.

2. Utvalget behandler saker som gjelder IT i kommunen.

3. Utvalget gis innstillingsrett til formannskapet.

4. Utvalget har vedtaksmyndighet i saker som det ikke er naturlig at andre folkevalgte organer avgjør.

Leder og nestleder

Leder: Anders Snøløs Topland

  • Epost: anders.snolos.topland@birkenes.kommune.no

Nestleder: Arild Windsland

  • Epost: arild.windsland@birkenes.kommune.no
Medlemmer
  • Arild Windsland (H), nestleder
  • Gyro Heia (Sp)
  • Anders Snøløs Topland (Sp), leder 
Møtedokumenter og møtedatoer

ORGANER LAGT NED I LØPET AV PERIODEN 2023 - 2027:

Utvalg for prosjekt vann og avløp Engesland

Bakgrunn, oppgaver, myndighet

Utvalg for prosjekt vann og avløp Engesland er et midlertidig utvalg opprettet av kommunestyret 08.11.2023, se sak 111/23, Opprettelse av utvalg for Engesland prosjekt vann og avløp og valg av medlemmer til utvalget. I samme møte ble det også vedtatt reglement for utvalget, samt valgt medlemmer, leder og nestleder.

Kommunestyret vedtok 27.05.2025, sak 056/25, å legge ned utvalget.

Utvalgets reglement: 

1. Utvalget er opprettet for kommunestyreperioden 2023 - 2027.

2. Utvalget har tre medlemmer. Det kan velges varamedlemmer.

3. Utvalget skal orienteres om arbeidet med prosjektet, og fungere som et kontaktpunkt mot kommunestyret.

4. Utvalget behandler spørsmål vedrørende prosjektet, men har ikke vedtaksmyndighet på vegne av kommunestyret.

Medlemmer
  • Lars Gunnar Retterholt (H), leder  
  • Gyro Heia (Sp), nestleder 
  • Nils Kåre Belland (uavh.)
Sekretær

Mai-Elin Beisland Holm, fagansvarlig vann og avløp, Birkenes kommune

Møtedokumenter og møtedatoer

Møtedokumenter: Arkivsak 2022/1358 

Informasjon om dokumentinnsyn

Møter:

  • 14.12.2023, kl. 8: Kommunehuset, møterom "på teknisk", oppmøte ved inngangen til Infotorget

Helse- og oppveksutvalget

Oppgaver, myndighet, sammensetning

Delegeringsreglementet per 12.10.2023 (dokument-ID 23/30369):

§ 21. Helse- og oppvekstutvalgets oppgaver og myndighet

  1. Helse- og oppvekstutvalget behandler saker som gjelder helse, velferd, oppvekst og kultur. Utvalget behandler alle saker som påvirker kommunens muligheter til å levere tjenester.
  2. Utvalget innstiller til formannskapet eller planutvalget i saker som skal behandles der, og til kommunestyret i saker som ikke skal behandles i formannskapet eller planutvalget.
  3. Utvalget treffer vedtak om bruk av kulturmidler.
  4. Blant utvalgets medlemmer og varamedlemmer velger utvalget hvem som skal fungere som politisk oppppnevnte representanter og deres vararepresentanter i samarbeidsutvalgene for barnehager og skoler.
  5. Utvalget oppnevner representanter til kulturpriskomite.
  6. Utvalget oppnevner kommunens representant til frivillighetssentralen.
  7. Utvalget vedtar «Prosedyrer ved store prestasjoner i Birkenes kommune». Dokumentet rulleres i samme møte som «Retningslinjer for flagging fra kommunens flaggstenger» rulleres, altså i løpet av første kalenderår i ny kommunestyreperiode.

§ 22. Helse- og oppvekstutvalgets sammensetning

  1. Helse- og oppvekstutvalget har 9 medlemmer som velges av kommunestyret selv etter reglene i kommuneloven § 5-7 og kommuneloven kapittel 7. Kommunestyret velger selv varamedlemmer til utvalget.
  2. Medlemmene bør velges blant kommunestyrets medlemmer, og varamedlemmene bør velges blant kommunestyrets medlemmer og/eller varamedlemmer.
Medlemmer og varamedlemmer i perioden 2023 - 2027

Medlemmer

Varamedlemmer Parti/gruppe
 Anders Christiansen

1. Vibeke Tobiassen

2. Øystein Hansen Stølen

3. Juliane Marie Louise Hansen 

 

 Ap
Siri Topland

1. Knut Olav Honnemyr

2. Uno Jahr

 

 Frp

May Britt Topland, nestleder

Tor Svendsen

1. Elisabeth Jansen

2. Jon Inge Holm

3. Kathrine Vestøl

 

 H
Frode Faremo Vimme

1. Frode Hatlevik

2. Jeanette Heia

3. Fredrik Sangvik Berentsen

 

 INP

Ruth Kylland Martinsen, leder

Tom Anders Hartvigsen

1. Jens Vhristian Langås

2. Knut Arild Espegren

3. Signy Aas Andreassen

 

 Krf 

Syvert Furholt

Eva Merete Hommen

1. Ingrid Topland

2. Lene Korsvik Netland

3. Morten Thorkildsen

 

Sp 
Møtedokumenter og møtedatoer
Møteoversikt