Du kan gi innspill til navnsetting av dagsturhytta i Lillesand

Lillesand kommune har fått sin dagsturhytte, som betegnes Knibenro.

Det har vært uklart om navnsetting av dagsturhyttene skulle behandles etter lov om stadnamn. Flere kommuner har derfor navnsatt hyttene uten å ha en prosess etter nevnte lov. Etter henvendelse fra Kartverket, har Kultur- og likestillingsdepartementet nå gitt en tolkningsuttalelse til loven, og konkludert med at navnsetting av dagsturhyttene må gjøres i tråd med stedsnavnlovgivninigen.

Høring

Kommunen gjennomfører nå en høring i forhold til navn for dagsturhytta i Lillesand.

Vi kan opplyse om at det tidligere ble lagt ut en bok på toppen av Kniben der folk kunne skrive inn navneforslag. Deretter kunne folk stemme på navn på Lillesands-Posten.no. Knibenro fikk flest stemmer.

Språkrådet har gitt følgende tilrådning i forhold til Knibenro:
«Hytta ligger på Kaldvellkniben. Når et navn i bestemt form inngår som forledd i et annet navn, faller som regel den bestemte endelsen bort, jf. at vi finner navnet Knibeheia like i nærheten. Kombinasjonen av den uvanlige forma kniben og substantivet ro minner derimot det som tidligere var vanlig i såkalte «villanavn». Betydningen av ro er i denne sammenhengen en annen enn den som er vanlig norske stedsnavn, der ro betyr ‘krok’ og lignende.

Vi tilrår i utgangspunktet skrivemåten Knibero, jf. navnet Knibeheia, men vil samtidig påpeke at både dette og kombinasjonen Knibenro kan fremstå som litterære og oppkonstruerte navn, og at kommunen derfor med fordel kan vurdere om det finnes andre muligheter.»

Du kan gi innspill

Du kan komme med innspill i forhold til navnet på dagsturhytta i Lillesand innen 2. august 2024.

Innspill sender dere til Birkenes kommune.

Ut fra prosessen som har vært, oppfatter administrasjonen at spørsmålet i hovedsak gjelder skrivemåten (Knibenro/Knibero). Ut fra Språkrådets tilrådning, kan administrasjonen på nåværende tidspunkt likevel ikke utelukke at kommunen vil vurdere andre muligheter for navn/ sammensetninger (som virker mindre oppkonstuert).

Felles tekniske tjenester for Birkenes og Lillesand kommuner