Birkenes kommune har tatt i bruk tjenesten eDialog. Med eDialog kan du sende oss brev og dokumenter digitalt i en sikker kanal. Vanlig e-post regnes ikke for å være en sikker kanal og du skal ikke benytte e-post om du skal sende oss sensitive opplysninger. Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte eDialog til å sende dokumenter til oss på en trygg måte.
Slik logger du inn via eDialog
- Logg inn via eDialog
- For å bruke tjenesten, må du logge på/autensiere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID m.m)
- Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp dokumenter du vil sende oss (pdf, png, jpeg, tiff mv.)
Slik fyller du ut skjemaet
- Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
- Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
- Tittel: Hvilket dokument du sender og gjerne saksnummeret hvis dette er kjent.
- Kommentar: Gi ev. en utfyllende beskrivelse av forsendelsen din.
- Husk å laste opp relevante vedlegg som (inntil videre) må være i PDF-format.
- Klikk på "Send forsendelse" - forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem.
- Du får kvittering med referansenummer på e-post (fra svarut.ks).
Slik kan du omgjøre et dokument til PDF-format
For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinja som heter "Eksporter til PDF".
Du skal ikke bruke eDialog hvis
- Kommunen har elektroniske skjemaer til formålet, f.eks. søknad om barnehageplass, søknad om stilling mm.
- Henvendelsen gjelder enkle spørsmål som ikke skal journalføres hos oss, da kan du kan sende e-post til postmottak@birkenes.kommune.no