Trygghetsalarm
Eldre, funksjonsnedsatte eller andre brukergrupper som har behov for å få akutt kontakt med hjemmetjenesten kan ha nytte av trygghetsalarm.
Ved behov for helsehjelp opprettes det enkelt kontakt med personell som kan hjelpe.
Trygghetsalarmen kobler seg til responssenteret når alarmen utløses. Hjemmesykepleien rykker ut for å hjelpe ved behov.
Dersom du får tildelt en trygghetsalarm får du samtidig tilbud om trygghetspakken. Trygghetspakken inneholder trygghetsalarm, røykvarsler og elektronisk dørlås.
Røykvarsler
Du får tilbud om en røykvarsler som varsler direkte til responsenteret. Bor du i et leilighetskompleks eller bolig med automatisk brannmelder med varsling til alarmsentral/110, blir det ikke montert røykvarsler.
Elektronisk dørlås
Elektronisk dørlås monteres på innsiden på brukerens dør. Den vil være usynlig fra dørens utside og har ingen påvirkning på dør.Nøkkel kan benyttes som før. Hjemmesykepleien styrer låsen med tjenestetelefonen.
Alle som mottar tjenestene hjemmesykepleie, praktisk bistand og trygghetsalarm skal ha elektronisk dørlås.
Dersom du får innvilget trygghetsalarm vil du bli kontaktet av kommunens hjelpemiddelteknikker for å få utstyret installert.
Du må ha klar ekstranøkkel når alarmen skal monteres. Ekstranøkkelen oppbevares hos hjemmesykepleien, og brukes kun dersom det er tekniske utfordringer med låsen.
Betaling
Du må betale en egenandel for trygghetsalarm. Det er ingen ekstra kostnad for røykvarsler og elektronisk dørlås.
I henhold til helse- og omsorgstjenesteloven kan det i noen tilfeller gis fritak for betaling av trygghetsalarm. Dersom trygghetsalarmen erstatter tjenester som kommunen ikke kan ta egenandel for, som nødvendig tilsyn eller helsehjelp i hjemmet, skal den være gratis.
Søknadsskjema
Elektronisk (Krever innlogging via ID-porten)
Søknadsskjema sendes til:
Birkenes kommune, koordinerende enhet
Postboks 115
4795 Birkeland