Kontaktinformasjon og åpningstider
Telefonnummeret til legesenteret er 37 27 89 80
Legesenteret har åpent mandag-fredag kl 08.00-15.00
Telefontiden er 08.30-14.00, avbrutt av lunsj 12.00-12.45 (13.00 fredager)
Selvbetjening
Bestill time, forny resepter og andre henvendelser online enkelt og hurtigt via Helsenorge.
Helsenorge finnes som app:
Avbestilling
Avbestilling av legetime må skje innen 24 timer før timen, ellers påløper et gebyr. Dette gjelder også for de som har frikort.
Betaling
Du får automatisk en sms med 3 ulike betalingsformer etter legetimen:
- Vipps
- faktura i nettbank
- faktura på papir (med gebyr)
Du kan også
- få tilsendt faktura i posten (NB! Du må opplyse om dette på legetimen)
- betale kontant (NB! Du må opplyse om dette på legetimen)
Vi bruker PayEx, derfor kommer også faktuaen fra PayEx. (Birkenes legesenter er mindre synlig på fakturaen)
Tolk
Hvis det er behov for tolke timer, må det bestilles per tlf 37 27 89 80 på legesenteret.
Legene
Birkenes legesenter har syv fastleger og en LIS1 lege (turnuslege).
Fastlege
Ønsker du å bytte fastlege? Det kan du gjøre direkte på helse.no, eller ved å ringe fastlegekontoret på tlf: 810 59 500.
Klagegang
Dersom du ikke er fornøyd med den helsehjelpen du har mottatt på fastlegekontoret, har du rett til å klage. Når noe har gått galt, vil en klagebehandling bidra til å gjøre helsetjenesten bedre.
Det gir ofte raskest effekt å klage direkte til det helsepersonellet som klagen omhandler.
Klagemulighetene rangeres på denne måten, i forhold til klagens alvorlighetsgrad og omfang:
- Direkte til fastlegekontoret
- Kommunen – krever skriftlig klage: Kommuneoverlegen Birkenes kommune Postboks 115, 4795 Birkeland. Post kan sendes som sikker melding via eDialog . Birkenes kommune benytter tjenesten eDialog slik at du som innbygger kan sende elektronisk post til kommune via en sikker kanal. Tjenesten kan benyttes til å sende dokumenter unntatt offentlighet. Kanalen er kryptert og avsender autentisert, og filene i forsendelsen lagres direkte i Birkenes kommunes sak-/arkivsystem.
- Statsforvalter i Agder – krever skriftlig klage: Postboks 504, 4804 Arendal
Du skal aldri sende en klage i epost, fordi en vanlig epost er usikret for sensitive person- og helseopplysninger. Statsforvalter tilbyr mulighet for å sende sensitive opplysninger via sikker kanal.
Du kan få hjelp til å klage ved å henvende deg til pasient- og brukerombudet i Agder.