Rett til opplæring i og på samisk for samiske elever i hele landet

Innhold

Alle samiske elever har rett til opplæring i samisk uansett hvor i landet de bor, også utenfor språkutviklingskommuner eller språkvitaliseringskommuner. Dette står i opplæringsloven § 3-2 første ledd. Samiske elever velger hvilket samisk språk de skal ha opplæring i – nordsamisk, sørsamisk eller lulesamisk. Fra 1.-7. trinn er det foreldrene som velger dette. Med same menes de som kan skrives inn i Sametingets valgmantall, jf. Sameloven § 2-6 første ledd, og barna deres.

Når minst ti elever i en annen kommune enn språkutviklingskommuner og språkvitaliseringskommuner ønsker opplæring i og på samisk, har de rett til det. Dette står i opplæringsloven § 3-2 tredje ledd. Kravet om minst ti elever, gjelder til sammen ti elever på alle klassetrinnene i hele kommunen. Kommunen kan avgjøre at elevene skal få tilbud på en eller flere av skolene i kommunen. Dette står i opplæringsloven § 3-2 femte ledd. Når det settes i gang et opplæringstilbud etter regelen, skal tilbudet holdes oppe så lenge tilbudet omfatter minst seks elever totalt i kommunen. Dette står i opplæringsloven § 3-2 tredje ledd.

 

Plikter for skoleeier

Kommunen har ansvaret for at kravene i opplæringsloven med forskrifter blir oppfylt. Dette står i opplæringsloven §§ 28-1. Det betyr at kommunen har det overordnede ansvaret for at elevenes rettigheter til samisk opplæring blir oppfylt. Kommunen kan tilby samisk som fremmedspråk om de ønsker det.

Kommunen skal gi elever og foreldre informasjon om retten til opplæring i og på samisk. Dette står i opplæringsloven § 10-8.

 

Fjernundervisning i samisk

Dersom det ikke finnes lærere som kan undervise i samisk, kan opplæringen eller deler av opplæringen gis som fjernundervisning. Det må være trygt og pedagogisk forsvarlig.

Kommunen skal gi eleven tilbud om del av opplæringa i et samiskspråklig miljø dersom det er nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig. Dette står i § 3-2 sjette ledd for grunnskolen og § 6-2 tredje ledd for videregående opplæring. Denne regelen tar i hovedsak sikte på tilfeller der opplæringen i samisk blir gitt som fjernundervisning, jf. § 14-1. Tolkningen «nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig», handler om hvorvidt eleven skal kunne nå kompetansemålene i læreplanen. Det kan ikke knyttes til ytre rammer for eksempel hvor mange andre som snakker det samiskspråket i området, økonomi og ressurser. Hvor store deler av opplæringen i samisk det eventuelt er nødvendig å gi i et samiskspråklig miljø, kommer an på en konkret vurdering av om opplæringen gir eleven grunnlag for å nå kompetansemålene i læreplanen eller ikke.

Les mer om fjernundervisning: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/fjernundervisning/